کلینیک قلب دکتر هومان

بهترین مرکز قلب با حضور برترین متخصصین قلب و عروق
Search
بهترین مرکز قلب با حضور برترین متخصصین قلب و عروق

علت نوسان فشار خون

 

فشار خون شما در طول روز بالا و پایین می رود . علت نوسان فشار خون شرایط مختلفی می تواند باشد. برخی از آنها قابل کنترل و بعضی غیرقابل کنترل است.ما در این مقاله 8 علت نوسان فشار خون را بررسی می نماییم:

شما می توانید برای آگاهی از تازه های درمان بیماری های قلبی و دیدن فیلم ها و مطالب آموزشی ، از طریق آیکون های سمت چپ وارد صفحه اینستاگرام ما شده و به صورت 24 ساعته با متخصص قلب در ارتباط باشید و سوالات خود را در میان بگذارید.

علت نوسان فشار خون

8 علت نوسان فشار خون

1.زمان

2.درجه حرارت

3.استرس و نگرانی

4.مصرف برخی از داروها

5.ورزش

6.نگه داشتن ادرار

7.غذاهای همراه با تیرامین

8.مصرف کافئین

چه زمان باید به بهترین متخصص قلب و عروق مراجعه کرد؟

دلایل نوسان فشارخون

کاملاً طبیعی است که فشار خون شما در طول روز و از یک روز به روز دیگر بالا و پایین شود. اگر فشار خون خود را کنترل می کنید ، مهم است که بیش از حد درگیر این نوسانات روزمره نشوید.

فشار خون شما ممکن است در پاسخ به عوامل مختلف تغییر کند،در ادامه 8 علت نوسان فشار خون را بررسی می کنیم:

زمان

زمان

 

فشار خون شما معمولاً بین ساعات بیدار شدن از خواب و خوابیدن بالا می رود. به طور کلی در هنگام خواب کمترین میزان است ، در طول روز افزایش می یابد و در اواخر بعد از ظهر دوباره شروع به سقوط می کند.زمان گرفتن فشار خون را می توان موثر و علت نوسان فشار خون به شمار برد.

درجه حرارت

درجه حرارت

 درجه حرارت میتنواند علت نوسان فشار خون باشد. فشار خون شما معمولاً در سرما و درجه حرارت کم بالاتر از میزان طبیعی است. سرما رگ های خونی شما را باریک می کند وبه همین دلیل فشار مورد نیاز برای پمپاژ خون از طریق آنها را افزایش می دهد. تغییرات آب و هوایی مانند رطوبت یا فشار اتمسفر نیز می تواند فشار خون را تحت تأثیر قرار دهد ، به ویژه در افراد 65 سال به بالا.

حمام گرم و سونا ممکن است باعث کاهش موقتی فشار خون شود. این به این دلیل است که رگهای خونی شما برای تنظیم دمای بدن گشاد می شوند. در این حالت اگر سرگیجه یا ضعف دارید ، هرچه سریعتر (و با احتیاط) به مکان خنک تری بروید تا فشار خونتان به حالت طبیعی بازگردد.

استرس و نگرانی

استرس روزانه می تواند باعث افزایش موقتی فشار خون و علت نوسان فشار خون شود. در کنار کار ، استرس شخصی یا مربوط به سلامتی در هنگام مراجعه به پزشک می تواند برای برخی از افراد استرس آور باشد.

فشار خون بالا پاسخ طبیعی بدن شما به استرس است. این حالت آدرنالین و سایر هورمون هایی را که باعث تپش سریع قلب شما می شود را آزاد می کند.

علت نوسان فشار خون

هیچ شواهد واضحی وجود ندارد که استرس مزمن به خودی خود باعث افزایش فشار خون در طولانی مدت شود.اما اگر این استرس و نگرانی در شما خیلی زیاد است بهتر است آنرا با یک پزشک قلب در میان بگذارید و تحت مراقبت باشید تا از بروز عوارض خطرناک و خاموش جلوگیری نمایید.

مصرف برخی از داروها

داروهای سرماخوردگی که حاوی مواد ضد گرفتگی و احتقان بینی (مثلاً سودو فدرین ، افدرین ، فنیل افرین ، نفتازولین و اکسی متازولین) هستند، می توانند باعث افزایش موقتی و علت نوسان فشار خون شوند که برای افراد مبتلا به  پرفشاری خون HBP خطرناک است.

قرص نوسان فشار خون

ورزش

طبیعی است که هنگام ورزش و فعالیت بدنی زیاد ، افزایش موقت فشار خون مشاهده شود. در هنگام ورزش برای جلوگیری از افزایش بیش از حد فشار ، این نکات را دنبال کنید:

وضعیت بدن خود را مناسب نگه دارید.

در هنگام ورزش نفس خود را نگه ندارید.

به جای استفاده از وزنه سنگین،روی تکرارهای زیاد با وزنه های سبک تر تمرکز کنید.

مراقب سرگیجه ،تنفس شدید و درد یا فشار قفسه سینه باشید.

علت نوسان فشار خون

فعالیت بدنی فشار خون شما را افزایش می دهد ، اما سریعا باید به حالت طبیعی برگردد. به طور کلی ، ورزش مناسب و به اندازه و اصولی یک راه حل کنترل فشار طبیعی است و حتی اگر قبلاً فشار خون بالا داشته باشید برای شما مفید است. اما اگر فشار خون شما از 12 روی 8 بالاتر است ، باید قبل از شروع یک برنامه ورزشی با یک متخصص قلب صحبت کنید.

سبک زندگی فعال و اصولی راهی عالی برای کاهش فشار خون در طولانی مدت است.

نگه داشتن ادرار

از دیگر دلایل نوسان فشار خون نگه داشتن ادرار می باشد.هنگامی که مثانه خالی می شود، فشار خون شما پایین می آید. فشار خون شما (اولین عدد در فشار خون) با پر شدن مثانه می تواند به 10 تا 15 میلی متر جیوه برسد.

 نگه داشتن ادرار

غذاهای همراه با تیرامین

 تیرامین یک ماده طبیعی است که در برخی از غذاها یافت می شود.غذاهای حاوی تیرامین می توانند باعث افزایش موقت فشار خون شوند. برخی از غذاهای دارای تیرامین عبارتند از:

پنیر

گوشت های پخته شده و فرآوری شده

غذای فاسد

دلایل نوسان فشارخون

تأثیر تیرامین بر فشار خون میتواند در افرادی که از داروهای ضد افسردگی استفاده می کنند خطرناک باشد.

مصرف کافئین

علت نوسان فشار خون

از دیگر دلایل نوسان فشار خون،مصرف کافئین میباشد.کافئین می تواند باعث افزایش موقت اما چشمگیر فشار خون و علت نوسان فشار خون شود.همچنین کافئین باعث افزایش آدرنالین می شود.

چه زمان باید به بهترین متخصص قلب و عروق مراجعه کرد؟

همانطور که گفتیم دلایل نوسان فشار خون اصولا ماندگار نیستند و بارفع شرایط نامناسب فشار خون هم به تعادل میرسد و  این نوسانت در حد معمولی طبیعی است.اما اگر  نوسانات بی دلیل و یا با ماندگاری زیاد اتفاق بیافتد ،مراجعه به پزشک قلب و عروق خوب جهت انجام تست های تشخیصی به منظور یافتن علت نوسان فشار خون الزامی است.زیرا ممکن است این عارضه ناشی از یک مشکل قلبی خاموش باشد و رفته رفته بدتر شده و منجر به بروز عوارض جبران ناپذیری شود.

چه زمان باید به بهترین متخصص قلب و عروق مراجعه کرد؟

پزشک می تواند از تست های تشخیصی همچون نظارت بر فشار خون 24 ساعته،نوار قلب و غیره استفاده نماید.

کلینیک قلب دکتر هومان با دارا بودن انواع تست های تشخیصی و حاذق ترین پزشکان قلب و عروق ، شما را در رسیدن به قلبی سالم وزندگی آرام همراهی خواهد کرد.

شما می توانید جهت نوبت گیری از لینک های ارتباطی موجود در سایت استفاده نمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید