کلینیک قلب دکتر هومان

بهترین مرکز قلب با حضور برترین متخصصین قلب و عروق
Search
بهترین مرکز قلب با حضور برترین متخصصین قلب و عروق

علت درد در قفسه سینه

ايجاد هوا در قفسه سينه به طور غيرطبيعي موجب ایجاد دردهاي ناگهاني در قفسه سينه می شود و تنگي نفس را نيز به همراه خواهد داشت. درد قفسه سینه به شکل های مختلف از تیر کشیدن تا یک درد ممتنع ناگهاني و کسل کننده بروز می کند. همچنین ممکن است به صورت سوزش قفسه سینه نیز خود را نشان دهد. دردهای قفسه سینه به دو دسته قلبی و غیر قلبی تقسیم بندی می شود.

به همین دلیل توجه به این درد از اهمیت زیادی برخوردار است. در موارد خاص درد به فک نیز منتقل شده سپس تا پشت یا پایین بازو ادامه پیدا می کند. عوامل مختلف زیادی می توانند باعث ایجاد درد در قفسه سینه گردند. از آنجایی که این درد می تواند نشانه ی یک مشکل جدی در بدن باشد، بنابراین در صورت وجود درد سریعا به کلینیک های تخصصی مراجعه نمایید تا از عوارضی چون سکته و مرگ ناگهانی جلوگیری نمایید.

علت درد در قفسه سینه

علت های ایجاد درد قفسه سینه

بيماري‌هاي قلبي‌

یکی از بيماري‌هاي مربوط به درد قفسه سينه ايسكمي (عدم اكسيژن‌رساني کافی به قلب براي تامين نيازهاي متابوليك سوخت و ساز) و آسيب به عضله قلب می باشد. اين مشکل ناشي از كاهش اكسيژن‌رساني و افزايش تقاضا براي اكسيژن بوده و شایع ترین علت زمينه‌ ساز ايسكمي، انسداد رگ‌هاي كرونر قلب می باشد كه با وجود چنين انسدادي دوره‌ هاي ايسكمي گذرا ایجاد می شود.

وقوع ايسكمي به دلیل استرس‌هاي رواني، كاهش اكسيژن‌ رساني و كاهش فشار خون می باشد. دردهای قلبی ابتدا به صورت آنژین پایدار بوده و در نهایت به آنژین ناپایدار تبدیل شده و ممکن است منجر به سکته یا مرگ ناگهانی شوند.  این عامل سبب ایجاد احساس سنگینی، همراه با تنگی نفس و عرق سرد می شود.

پارگی آئورت

پارگی آئورت بسیار خطرناک است زیرا در آن یک پارگی در لایه داخلی آئورت که رگ خونی بزرگی از قلب است، افزایش پیدا می کند. جریان خون به واسطه ی این پارگی به لایه میانی آئورت می رود و باعث جدا شدن لایه‌های داخلی و میانی می گردد. در صورتی که دیواره بیرونی آئورت دچار پارگی شود، پارگی آئورت ممکن است باعث مرگ شود.

از نشانه های پارگی آئورت، درد شدید قفسه سینه می باشد که افراد به صورت احساس از هم گسستن و پارگی توصیف می کنند، بیهوشی، تنگی نفس، ایجاد مشکل ناگهانی در تکلم، از دست دادن بینایی، ضعیف یا فلج شدن یک طرف و عرق کردن اشاره کرد. در صورت داشتن این علائم به دلیل پراهمیت بودن موضوع باید سریعا به پزشک مراجعه نمایید تا با تشخیص پزشک مراحل درمانی لازم صورت گیرد.

حمله قلبی

حمله قلبی با مسدود شدن جریان اکسیژن قلب، ایجاد شده و ممکن است منجر به ایجاد درد در قفسه سینه گردد و یا بدون هیچ گونه نشانه و علامتی باشد. افرادی که دچار حمله قلبی می گردند، برای ساعت‌ها، روزها یا هفته‌ها قبل، ممکن است علائم هشدار دهنده داشته باشند.

البته ممکن است کسی که دچار حمله قلبی شده، هیچ کدام از این علائم را نداشته باشد و یا ممکن است درد زیاد در وسط قفسه سینه، درد در شانه‌ها، کمر، گردن و فک، سرگیجه، حالت تهوع یا تنگی نفس را تجربه نماید. اگر فردی علائم فوق را دارا بود، سریعا او را به بیمارستان منتقل کرده تا تحت مراقبت های پزشکی قرار گیرد.

بيماري‌هاي ريوي‌

مواردي كه سبب آسیب به ريه‌ها و پرده جنب (پرده پوشاننده نازك بين جدار قفسه سينه و ريه‌ها)‌ می شوند از دلايل بروز درد در قفسه سينه ، عفونت و التهاب مي شوند. عفونت‌ هاي دستگاه تنفسي به علت ويروس‌ها، باكتري‌ها اين درد را به وجود می آورند كه این نوع دردها معمولا به صورت يكطرفه و موضعي، همراه با تنگي نفس، سرفه و تب خواهند بود. از جمله مشکلات ریوی که سبب بروز درد قفسه سینه می شوند می توان به آمبولی ریه، پلورزی، آسم و پنوموتوراکس اشاره کرد.

بيماري‌هاي گوارشي‌

يكي ديگر از علت های بروز احساس ناراحتي و درد در قفسه سينه، بيماري‌ها و اختلالات گوارشي می باشد. اين اختلالات شامل بازگشت اسيد معده، زخم‌هاي معده، اختلالات عضلات حركتي مري و بيماري‌هاي كيسه صفرا می شوند. برگشت اسيد معده باعث درد سوزشي عميق در ناحيه زير جناغ سينه و بالاي شكم مي‌شود. در حالت درازكش يا هنگامي كه معده خالي از غذا می باشد از علل های تشدید درد می باشند.

بيماري‌هاي عضلاني- استخوانی

بيماري‌ هاي مختلفي در بافت های عضلاني و استخوانی قفسه سينه، سبب بروز درد در قفسه سينه خواهند شد. برخی از دردهای قفسه سینه با مشکلات مربوط به ساختار دیواره قفسه سینه از جمله کاستروکندریت ( ملتهب و دردناک شدن غضروفی که دنده ها را به استخوان سینه متصل می کند) ، درد عضلات و آسیب دنده ها همراه هستند.

اختلالات عاطفي‌

بيماري‌ها يا اختلالات عاطفي مانند افسردگي و اضطراب، سبب ایجاد درد در ناحيه قفسه سينه می گردد. درد قفسه سينه با تشخيص و بررسي توسط پزشك متخصص در کلینیک های درمانی بهبود می یابد. در درجه اول باید خونسردي خود را حفظ نمایید و جريان هواي تازه را براي فرد مبتلا برقرار و بيمار را سریعا به مراکز درمانی منتقل کرد.

تشخیص علت درد قفسه سینه

درد قفسه سینه همیشه به دلیل حمله قلبی نمی باشد و به همین سبب پزشکان جهت تشخیص علت درد، از روش های مختلفی که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم، کمک می گیرد. همچنین ممکن است شرایط تهدید کننده ریه را نیز بررسی نمایند.

نوار قلب

نوار قلب، از طریق الکترود های متصل به پوست، فعالیت الکتریکی قلب را ثبت خواهد کرد. به دلیل این که عضله قلب آسیب دیده، تکانه های الکتریکی را معمولا انجام نخواهد داد، ممکن است نوار قلب نشان دهد که فرد دچار حمله قلبی شده یا در معرض آن قرار دارد.

آزمایش خون

ممکن است پزشک برای بررسی میزان افزایش برخی پروتئین ها یا آنزیم های معمول ماهیچه های قلب آزمایش خون را درخواست نماید.  ممکن است آسیب به سلول های قلبی که در اثر حمله قلبی ایجاد می شود، سبب شود این پروتئین ها یا آنزیم ها به خون نشت پیدا کنند.

سی تی اسکن

لخته خون در ریه توسط سی تی اسکن قابل تشخیص است و اطمینان از عدم وجود یا وجود دیسکسیون آئورت را نیز مشخص می کند.

آزمایشات پیگیری

بسته به نتایج روش های بالا ممکن است نیاز به انجام آزمایشات پیگیری که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم باشد.

اکوکاردیوگرام

اکوکاردیوگرام با استفاده از امواج صوتی از قلب در حال حرکت تصویر برداری می کند. ممکن است این دستگاه کوچک از گلو عبور کرده تا به نمای بهتری از قسمت ‌های مختلف قلب برسد.

سی تی اسکن

انواع مختلف سی تی اسکن برای بررسی انسداد عروق قلب مورد استفاده قرار می گیرد. سی تی آنژیوگرافی عروق کرونر ، با تزریق رنگ انجام می گردد تا انسداد و سایر مشکلات عروق قلب و ریه  مورد بررسی قرار گیرند.

تست های استرس

تست های استرس، نحوه واکنش به فشار قلب و عروق خونی را بررسی می کنند که می توان با استفاده از انواع مختلف تست های استرس، تشخیص داد درد قفسه سینه مربوط به قلب است یا خیر. ممکن است هنگامی که فرد به نوار قلب متصل است، از او خواسته شود که روی تردمیل راه رفته یا دوچرخه ثابت را رکاب بزند یا ممکن است دارویی به فرد تزریق کنند تا قلب را مشابه ورزش تحریک نمایند.

کاتتریزاسیون کرونر (آنژیوگرافی)

این آزمایش به متخصصان قلب و عروق در تشخیص تنگ یا مسدود شدن شریان های قلب کمک شایانی می کند. در این روش یک رنگ مایع با استفاده از یک لوله باریک و بلند به نام کاتتر به شریان های قلب تزریق شده تا از طریق شریان یا مچ دست یا کشاله ران به شریان های قلب تغذیه شود . همزمان با پر شدن رگ ها با رنگ، در اشعه ایکس و فیلم قابل مشاهده خواهند بود.

سخن پایانی

انتخاب نوع روش درمان درد قفسه سینه با توجه به علت آن متفاوت خواهد بود. داروهای مورد استفاده برای درمان علت های مختلف این بیماری شامل داروهای شل کننده های شریان مانند نیتروگلیسیرین، آسپرین و داروهای ضد افسردگی هستند. در صورت مراجعه زود هنگام به کلینیک های تخصصی این بیماری به سادگی و با روش هایی که در بالا اشاره شد، قابل درمان خواهد بود.

در صورت عدم مراجعه زود هنگام و پیشرفت بیماری روش های درمانی شامل آنژیوپلاستی و قرار دادن استنت، عمل جراحی بای پس و یا قرار دادن لوله در قفسه سینه برای باد کردن مجدد ریه خواهد بود. بنابراین با مراجعه زود هنگام به پزشک، شیوه درمان را تسریع می بخشید.

مرکز تخصصی ما با داشتن کادری مجرب، پیش از ملاقات با پزشک شما را با بیماری  آشنا کرده و در مورد شیوه های درمان بیماری به شما مشاوره می دهد. این مرکز تخصصی دارای بهترین متخصصان قلب و عروق می باشد که در یک مجموعه گرد هم آمده اند.

پس می توانید با خیال راحت به این مرکز مراجعه کنید و از خدمات آن بهره ببرید. برای کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی بیشتر با خدمات مرکز تخصصی قلب می توانید به صفحه تماس با ما مراجعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید