کلینیک قلب دکتر هومان

بهترین مرکز قلب با حضور برترین متخصصین قلب و عروق
Search
بهترین مرکز قلب با حضور برترین متخصصین قلب و عروق

علائم سکته قلبی قبل از وقوع

حمله قلبی یکی از بیماری‌های شایع است که علت بسیاری از مرگ‌ومیرها نیز حمله‌های ناگهانی است که افراد به دلیل عدم آگاهی نسبت به علائم سکته قلبی قبل از وقوع دچار آن شده و متأسفانه جان خود را از دست داده‌اند. اغلب حمله قلبی زمانی اتفاق می‌افتد که به هر دلیلی جریان خون به قلب مسدود شود. انسداد اغلب به شکل تجمع چربی، کلسترول و سایر مواد در رگ‌های متصل به قلب ایجاد می‌شود و به شکل یک پلاک در عروق تغذیه‌کننده قلب (عروق کرونر) رسوب می‌کنند.

اگر این انسداد طوری باشد که مسیر ورود و خروج خون و درنتیجه تغذیه رسانی و اکسیژن‌رسانی به قلب قطع شود فرد دچار سکته قلبی خواهد شد که ممکن است با مراجعه سریع به اورژانس و آگاهی کافی نسبت به آن فرد نجات پیدا کند و در غیر این صورت احتمال ایست قلبی و مرگ وجود دارد؛ بنابراین همه ما و بخصوص افرادی که دارای مشکلات قلبی هستند یا به‌صورت ارثی این اتفاق در اعضای خانواده آن‌ها افتاده است نسبت به علائم سکته قلبی قبل از وقوع آگاه باشیم تا هرچه بیشتر بتوانیم سلامت خودمان و اطرافیانمان را حفظ کنیم. پس با ما همراه باشید تا این علائم و دلایل سکته را برایتان توضیح دهیم.

علائم سکته قلبی قبل از وقوع

حمله قلبی چیست؟

حمله قلبی که به آن سکته قلبی نیز گفته می‌شود، می‌تواند کشنده باشد، اما در طول سال‌ها درمان این بیماری به‌طور چشمگیری بهبودیافته است. اگر فکر می‌کنید ممکن است دچار حمله قلبی شده باشید، تماس با 115 یا کمک فوری پزشکی بسیار مهم است.

علائم سکته قلبی قبل از وقوع

معمولاً قبل از اینکه فرد دچار سکته قلبی شود علائمی را مشاهده یا احساس می‌کند که برخی از آن‌ها را فقط خودش متوجه می‌شود و برخی دیگر را اطرافیان نیز مشاهده می‌کنند؛ بنابراین برای بررسی علائم سکته قلبی قبل از وقوع احساس خود فرد بسیار مهم است.

علائم و نشانه‌های حمله قلبی معمول عبارت‌اند از:

  • فشار، گرفتگی، احساس فشار یا درد در قفسه سینه یا بازوها که ممکن است به گردن، فک یا کمر نیز گسترش یابد.
  • حالت تهوع، سوءهاضمه، دل‌درد یا شکم‌درد
  • احساس سوزش در قفسه سینه و اطراف قلب ( این مورد به دلیل رفلاکس معده رخ می­دهد و یک مشکل گوارشی است. اما گاهی همین رفلاکس معده نشانه بروز سکته قلبی هم می­باشد.)
  • تنگی نفس
  • عرق سرد
  • خستگی
  • سبکی سر یا سرگیجه ناگهانی

توجه داشته باشید که علائم حمله قلبی متفاوت است. این بدین معنی است افرادی که قرار است دچار سکته قلبی شوند علائم یکسانی ندارند یا شدت علائم آن‌ها یکسان نیست. به‌عنوان‌مثال بعضی از افراد درد خفیف دارند؛ اما دیگران درد شدیدتری دارند. برخی از افراد هم هیچ علائمی ندارند و متأسفانه حمله قلبی به‌صورت ناگهانی اتفاق می‌افتد.

برای برخی افراد نیز اولین نشانه ممکن است ایست قلبی ناگهانی باشد. بااین‌حال، هرچه علائم و نشانه‌های شما بیشتر باشد، احتمال حمله قلبی در فاصله کوتاه بعد از مشاهده علائم بیشتر خواهد بود و باید سریعاً با اورژانس تماس بگیرید یا از دیگران بخواهید این کار را برایتان انجام دهند.

همان‌طورکه گفتیم برخی از حملات قلبی به‌طور ناگهانی شروع می‌شود، اما بسیاری از افراد از ساعت‌ها، روزها یا هفته‌ها قبل علائم و نشانه‌های هشداردهنده را دارند که اگر به این علائم سکته قلبی قبل از وقوع توجه کنند شانس بیشتری برای حفظ جان و سلامتی خود دارند.

به‌عنوان‌مثال اولین هشدار ممکن است درد یا فشار مکرر قفسه سینه (آنژین) باشد که در اثر فعالیت ایجادشده و با استراحت تسکین می‌یابد. آنژین در اثر کاهش موقتی جریان خون در قلب ایجاد می‌شود.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

می‌توان گفت قلب مهم‌ترین عضو حیاتی بدن است که حتی اختلالات لحظه‌ای می‌تواند باعث ازکارافتادگی آن و مرگ فرد شود؛ بنابراین در صورت مشاهده علائم سکته قلبی قبل از وقوع سریعاً اقدام کنید. برخی بااینکه علائم را مشاهده می‌کنند منتظر می‌مانند؛ زیرا علائم و نشانه‌های مهم را تشخیص نمی‌دهند. در این صورت ممکن است بعد از زمانی با چندین علامت روبرو شوند. در چنین مواقعی باید مراحل زیر را انجام دهید:

  • برای کمک فوری با اورژانس تماس بگیرید. اگر مشکوک به حمله قلبی هستید، دریغ نکنید. بلافاصله با شماره 115 تماس بگیرید. اگر به خدمات فوریت‌های پزشکی دسترسی ندارید، باید کسی شما را به نزدیک‌ترین بیمارستان منتقل کند.
  • فقط در صورت عدم وجود گزینه‌های دیگر خودتان رانندگی کنید. ازآنجاکه وضعیت شما می‌تواند هرلحظه بدتر شود، اگر خودتان رانندگی کنید جان خود و دیگران را در معرض خطر قرار می‌دهید.
  • در صورت تجویز پزشک، نیتروگلیسیرین مصرف کنید. آن را طبق دستورالعمل مصرف نمایید.
  • در صورت توصیه پزشک آسپرین مصرف کنید. مصرف آسپرین در هنگام حمله قلبی می‌تواند با کمک به جلوگیری از لخته شدن خون، آسیب قلبی را کاهش دهد. البته حتماً باید با توصیه پزشک یا اورژانس باشد.

آسپرین می‌تواند با سایر داروها تداخل داشته باشد، بنابراین از آسپرین استفاده نکنید مگر اینکه پزشک یا پرسنل فوریت‌های پزشکی آن را توصیه کنند. تماس با 115 را برای مصرف آسپرین به تأخیر نیندازید.

در صورت مشاهده کسی که ممکن است دچار حمله قلبی شود چه باید کرد؟

اگر فردی را که بی‌هوش است مشاهده کردید و فکر می‌کنید دچار حمله قلبی شده است، ابتدا با اورژانس تماس بگیرید. سپس بررسی کنید که آیا فرد نفس می‌کشد و نبض دارد یا خیر؟ اگر فرد نفس نمی‌کشد یا نبض پیدا نکردید، فقط در این صورت باید CPR را شروع کنید.

با ریتمی نسبتاً سریع، سریعاً روی سینه فرد فشار بیاورید (حدود 100 تا 120 فشار در دقیقه)

اگر شما در زمینه CPR آموزش ندیده‌اید، پزشکان توصیه می‌کنند فقط فشرده‌سازی قفسه سینه انجام شود. اگر در زمینه CPR آموزش‌دیده‌اید، می‌توانید راه هوایی را بازکرده و برای نجات فرد به او تنفس دهان‌به‌دهان بدهید.

دلایل سکته قلبی چیست؟

حمله قلبی زمانی اتفاق می‌افتد که یک یا چند شریان کرونر شما مسدود شود. باگذشت زمان، رسوبات چربی، ازجمله کلسترول، باعث ایجاد موادی به نام پلاک می‌شوند که می‌توانند عروق را تنگ کنند (تصلب شرایین). این بیماری که بیماری عروق کرونر نام دارد، بیشترین حملات قلبی را ایجاد می‌کند.

در هنگام حمله قلبی، یک پلاک می‌تواند پاره شود و کلسترول و سایر مواد را در جریان خون آزاد کند. در محل پارگی لخته خون ایجاد می‌شود. اگر لخته بزرگ باشد، می‌تواند جریان خون را از طریق شریان کرونر مسدود کند و باعث عدم اکسیژن‌رسانی و تغذیه رسانی به قلب شود (ایسکمی).

علت دیگر حمله قلبی اسپاسم عروق کرونر است که جریان خون بخشی از عضله قلب را متوقف می‌کند. استفاده از دخانیات و داروهای غیرقانونی، مانند کوکائین، می‌تواند باعث اسپاسم و تهدیدکننده زندگی شود.

عفونت ناشی از بیماری کرونا یعنی کوید 19 نیز ممکن است به قلب شما آسیب برساند و منجر به حمله قلبی شود.

چه عواملی فرد را بیشتر در معرض سکته قلبی قرار می‌دهد؟

برخی از عوامل باعث تجمع ناخواسته رسوبات چربی (تصلب شرایین) می‌شوند که باعث تنگ شدن عروق در سراسر بدن می‌شود. شما می‌توانید بسیاری از این عوامل خطر را بهبود بخشیده یا از بین ببرید تا احتمال ابتلا به حمله قلبی را کاهش دهید.

عوامل خطر حمله قلبی

سن

مردان 45 ساله و بالاتر و زنان 55 ساله به بالا از مردان و زنان جوان بیشتر در معرض حمله قلبی هستند.

تنباکو

مصرف تنباکو شامل سیگار کشیدن یا قلیان و قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض دود سیگار و قلیان است.

فشارخون بالا

باگذشت زمان، فشارخون بالا می‌تواند به عروق منتهی به قلب شما آسیب برساند. فشارخون بالایی که به دلیل سایر شرایط مانند چاقی، کلسترول بالا یا دیابت ایجاد می‌شود، خطر سکته در شما را حتی بیشتر می‌کند.

سطح کلسترول خون یا تری گلیسیرید بالا

سطح بالایی از کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) (کلسترول “بد “) به‌احتمال‌زیاد باعث تنگ شدن عروق می‌شود. سطح بالای تری‌گلیسیرید، خطر حمله قلبی را نیز افزایش می‌دهد. بااین‌حال، سطح بالایی از کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) (کلسترول “خوب “) می‌تواند خطر سکته را کاهش دهد.

چاقی

چاقی با سطح کلسترول خون بالا، سطح‌ تری‌گلیسیرید بالا، فشارخون بالا و دیابت در ارتباط است. از دست دادن فقط 10٪ از وزن بدن می‌تواند این خطر را تا حد زیادی کاهش دهد.

 

تولید نکردن مقدار کافی هورمون ترشح‌شده از لوزالمعده (انسولین) یا عدم پاسخ مناسب بدن به انسولین باعث بالا رفتن سطح قند خون می‌شود و خطر حمله قلبی را افزایش می‌دهد.

سندرم متابولیک

این سندرم زمانی بروز می‌کند که دچار چاقی، فشارخون و قند خون بالا باشید. داشتن سندرم متابولیک احتمال ابتلا به بیماری قلبی را در شما دو برابر بیشتر می‌کند.

سابقه خانوادگی حملات قلبی

اگر خواهر و برادر، پدر و مادر یا مادربزرگ و پدربزرگ شما حملات قلبی زودرس داشته‌اند (در سن 55 سالگی برای مردان و تا 65 سالگی برای زنان)، ممکن است در معرض خطر بیشتری باشید.

عدم فعالیت بدنی

بی‌تحرک بودن باعث بالا رفتن سطح کلسترول خون و چاقی می‌شود. افرادی که به‌طور منظم ورزش می‌کنند از سلامت قلب بهتری برخوردار هستند.

فشار ناشی از استرس

وقتی شما دچار استرس می‌شوید ممکن است به طرق مختلف واکنش نشان دهید که خطر حمله قلبی را افزایش می‌دهد.

مصرف مواد مخدر

استفاده از داروهای محرک، مانند کوکائین یا آمفتامین، می‌تواند باعث ایجاد اسپاسم عروق کرونر شود که می‌تواند باعث حمله قلبی گردد.

سابقه پره اکلامپسی

این وضعیت باعث فشارخون بالا در دوران بارداری می‌شود و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را در طول زندگی افزایش می‌دهد.

یک بیماری خود ایمنی

داشتن شرایطی مانند آرتریت روماتوئید یا لوپوس می‌تواند خطر حمله قلبی را افزایش دهد.

جمع‌بندی

همان‌طورکه ملاحظه کردید بسیاری از حملات قلبی با آگاهی نسبت به علائم سکته قلبی قبل از وقوع قابل‌پیشگیری هستند. همچنین به دلیل اینکه بسیاری از افراد دچار گرفتگی‌ها و خطراتی هستند که در آینده باعث حمله قلبی می‌شود، اما نسبت به آن آگاه نیستند برای همین بهتر است به‌صورت سالیانه چکاب کامل انجام دهند. بخصوص اگر در خانواده خود سابقه بیماری‌های قلبی و یا حملات قلبی را دارند.

شما می‌توانید برای اطمینان خاطر از ارزیابی همه‌جانبه مسائل مربوط به قلب به کلینیک ما مراجعه کنید تا تحت نظر متخصصانی با تجربه و دلسوز به‌طور کامل معاینه شوید. همچنین می‌توانید جهت مشاوره با پزشکان این مرکز از لینک‌های موجود در سمت چپ صفحه استفاده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید