درمان صد در صد فشار خون

اگر شما جزو کسانی هستید که دارای فشار خون بالا هستند و به دنبال به درمان صد در صد فشار خون می گردید ، پیشنهاد می کنیم این مقاله را مطالعه کنید تا هر آنچه که درباره ی فشار خون و درمان آن لازم است بدانید را در اختیارتان قرار دهیم.

شما می توانید با مراجعه به کلینیک قلب دکتر هومان ، سلامت قلب خود را زیر نظر بهترین متخصص فشار خون، تحت کنترل داشته باشید و مراقبت کنید. هم چنین می توانید برای آگاهی از تازه های درمان بیماری های قلبی و دیدن فیلم ها و مطالب آموزشی ، از طریق آیکون های سمت چپ وارد صفحه اینستاگرام ما شده و سوالات خود را به طور مستقیم با پزشکان در میان بگذارید .

فشار خون چیست؟

فشار خون (Blood pressure) به مقدار فشاری اطلاق داده می شود که توسط خون در جریان ، به دیواره رگ ها وارد می‌ شود و یکی از علائم حیاتی است. فشار خون در نواحی نزدیک قلب بیشتر است و با فاصله گرفتن از قلب کمتر می شود. مقدار فشار خون با میزان خونی که قلب پمپاژ می کند و میزان مقاومت جریان خون در رگ تعیین می شود. هرچه میزان پمپاژ خون بیشتر و رگ ها باریک تر باشند فشار خون بالاتر است. معمول ترین روش اندازه‌ گیری فشار خون استفاده از دستگاه فشارسنج است.

فشار خون بالا چیست؟

فشار خون بالا  (Hypertension) ، یک بیماری مزمن است که در آن فشار خون در شریان ها بالا می رود. به دنبال این افزایش فشار ، قلب باید برای حفظ گردش خون در رگ ها شدیدتر از حالت طبیعی فعالیت کند. این فشار با گذشت زمان می تواند سبب سفتی، ضعیف شدن و کاهش انعطاف پذیری شریان ها می شود. در صورتی که فشار خون به مدت چندین هفته به صورت مداوم برابر یا بیشتر از 90/140 میلی متر جیوه باشد ابتلا به فشار خون بالا تشخیص داده می شود. در صورت ابتلا به دیابت یا مشکلات کلیوی امکان دارد اعداد پایین تر از این مقدار نیز در نظر گرفته شوند.

زمانی که فشار خون بالا برود ، عروق تنگ تر شده و احتمال گرفتگی آن ها بیشتر می شود. از جمله نتایج و پیامدهای گرفتگی کامل یک شریان ، میتوان به حمله قلبی، سکته مغزی ، بیماری کلیوی یا زوال عقل ( دمانس ) اشاره کرد. با ضعیف شدن شریان ها فشار خون بالا می تواند به ندرت سبب پارگی شریان نیز شود.

علائم فشار خون بالا چیست؟

به طور کلی فشار خون بالا یک بیماری خاموش است. بسیاری از افراد هیچ گونه علامتی ندارند. ممکن است تا آشکار شدن علائم این بیماری، سال ها یا حتی ده ها سال طول بکشد. حتی در این صورت نیز ممکن است این علایم به دلایل دیگری نسبت داده شود.

علائم فشار خون بالا می تواند شامل موارد زیر باشد:

● سردرد
● تنگی نفس
● خون دماغ
● گرگرفتگی
● سرگیجه
● درد قفسه سینه
● تغییرات دید
● وجود خون در ادرار

این علائم به مراقبت فوری پزشکی نیاز دارند. این علائم در همه افراد مبتلا به فشار خون بالا روی نمی دهد، اما انتظار برای بروز این علامت ها می تواند منجر به مرگ شود.

بهترین راه برای آگاهی از ابتلا به فشار خون بالا اندازه گیری منظم فشار خون است. بیشتر مطب ها در هر مراجعه فشار خون را اندازه گیری می کنند.

درمان صد در صد فشار خون بالا با دارو

در این بخش قصد داریم داروها و درمان های پزشکی که در درمان بالا تجویز می شوند را بررسی کنیم. موثر ترین راه کاهش فشار خون، تغییر در سبک زندگی و مصرف دارو های تجویز شده توسط پزشک است. در صورتی که افزایش فشار بیمار تشخیص داده شود، ممکن است جهت کنترل و پایین آوردن آن، دارو تجویز شود که برخی از داروهای اورژانسی که ممکن است برای کاهش فشار خون توسط پزشک تجویز شود عبارتند از:

۱ نیترو گلیسرین : یکی از داروهایی که می تواند سریعا فشار خون را پایین بیاورد، قرص زیر زبانی نیترات است که می تواند طی ۵ دقیقه سبب کاهش سریع فشار خون بالا شود. از عوارض قرص زیر زبانی نیترات می توان به سردرد اشاره کرد؛ چرا که این دارو سبب گشادی عروق مغز می شود.

۲ –  لازیکس(فروزماید) : این دارو از طریق ورید تزریق می شود. اثر مثبت این دارو طی ده دقیقه سبب کاهش فوری فشار خون بالا می شود.

۳ – کاپتوپریل  : داروی کاپتوپریل از جمله داروهای کاهش فشار خون است که از طریق مخاط دهان جذب می شود. به بیماران توصیه می شود که برای کاهش فشار خون بالا، دوز ۲۵ یا ۵۰ داروی کاپتوپریل را در دهان خود قرار داده و آن را بجوند تا نتیجه موثر آن را ببینند.

درمان صد در صد فشار خون با طب سنتی

برای پیشگیری از ابتلا به فشار خون و کنترل فشار خون بالا ،  پیش از هر چیز تغییر در سبک زندگی بسیار حائز اهمیت است. در طب سنتی برای درمان صد در صد فشار خون توصیه هایی مطرح شده که در از جمله  اقداماتی که میتوان در این زمینه انجام داد عبارتند از:

●  ورزش جسمانی منظم
● کاهش استرس
●  مصرف دارو
●  داشتن رژیم غذایی مناسب
●  کاهش مصرف نمک
●  مصرف متعادل الکل
●  مصرف بیشتر میوه و سبزیجات
●  خوردن شکلات تلخ یا کاکائو
●  مصرف کمتر چربی
●  حذف مصرف شکر و کربوهیدرات تصفیه شده
●  حفظ وزن مناسب
●  خوردن انواع توت ها
●  مصرف مکمل های طبیعی مانند سیر
●  مصرف عسل

هم چنین برای درمان صد در صد فشار خون بالا و کنترل آن در طب سنتی،  شامل استفاده از برخی از گیاهان دارویی نظیر: سیر ، لوبیا سبز ، آب کرفس ، زالزالک ، عصاره قهوه ، گیلاس ، روغن کنجد و چای سبز می باشد . که همه ی این گیاهان در بهبود روند درمان صد در صد فشار خون بسیار موثر هستند.

شما می توانید با مراجعه به کلینیک قلب دکتر هومان ، سلامت قلب خود را زیر  نظر متخصصین مجرب و حاذق، تحت کنترل باشید و مراقبت کنید. هم چنین می توانید برای آگاهی از تازه های درمان بیماری های قلبی و دیدن فیلم ها و مطالب آموزشی ، از طریق آیکون های سمت چپ وارد صفحه اینستاگرام ما شده و سوالات خود را به طور مستقیم با پزشکان در میان بگذارید .