درد قلب یکی از دردهایی است که در گذشته اغلب در سنین بالا ایجاد می‌شد. اما امروزه به دلیل تغییرات عمده­ای که در سبک زندگی به وجود آمده، این درد در سنین پایین­تر نیز شایع شده است. این درد ممکن است به قلب مربوط نباشد و از سایر اندام‌ها منشأ گیرد.

تمام دردهای ناحیه سینه دارای اهمیت هستند و باید جدی گرفته شوند و علت ایجاد این دردها به‌دقت بررسی شود. درصورتی‌که احساس درد در ناحیه قلب می‌کنید، بهترین راه‌حل این است که به یک پزشک متخصص قلب مراجعه کنید تا وضعیت شما را ارزیابی کند.

حتماً به تمام توصیه‌های پزشک جهت درمان درد قلب عمل کنید تا عوارض جبران‌ناپذیری مانند عفونت­های ریوی، سکته قلبی و مرگ ناگهانی ناشی از سکته گسترده، برایتان به وجود نیاید. احساس درد در قفسه سینه از گردن تا ناحیه شکم شایع است و گاهی گسترش پیدا می‌کند.

دردهای قلبی بسیار مرموز هستند و می­توانند بسیار مشابه دردهای دیگر باشند و یا در دیگر نقاط بدن بروز کنند. بنابراین زمانی که درد مشکوک پایدار با منشائی ناشناخته­ را حس کردید، حتماً پزشک متخصص قلب را در جریان بگذارید. در ادامه این مقاله مواردی مثل انواع درد قلب، درمان درد قلب و روش‌های کاهش‌دهنده درد قلب و غیره موردبررسی قرار می‌گیرند.

درمان درد قلب

مدیریت یک درد قلبی

در اولین قدم به پزشک متخصص قلب مراجعه کنید. شیوه زندگی خود را اصلاح کنید. سیگار را ترک کنید. غذاهای حاوی چربی‌های اشباع و حیوانی و اسیدهای چرب ترانس را مصرف نکنید. از انجام ورزش‌های شدید بپرهیزید. به متخصص تغذیه جهت دریافت رژیم مراجعه کنید و استرس خود را کاهش دهید.

روی نحوه نفس کشیدنتان تمرکز کنید. تنها تپش قلب شدید نمی‌تواند منجر به استرس شود. درواقع، چون اکثراً مردم تپش قلب را مساوی با بیماری قلب می‌دانند، دچار استرس می‌شوند. به همین دلیل تنفس طولانی و آرام بسیار مهم است. آرام و کنترل‌شده و با تمرکز بر حرکات قفسه سینه نفس بکشید تا از تنفس سریع جلوگیری کنید. خمیازه و نفس‌های عمیق بکشید تا اکسیژن بیشتری به بدنتان وارد شود.

مصرف کافئین را کم کنید. مشخص‌شده است که کافئین آن‌قدرها هم که کارشناسان درگذشته ادعا می‌کردند آسیب‌زا نیست، اما هیچ تردیدی در این نیست که می‌تواند استرس را بیشتر کند. روزی یک عدد فنجان قهوه موردی ندارد، اما هرچه بیشتر مصرف کنید، خطر تپش قلب و استرس هم افزایش خواهد یافت.

حواستان را به‌جای دیگری معطوف کنید. در نظر داشته باشید که توجه بیش‌ازحد به ضربان قلب می‌تواند ضربان قلب را بدتر کند. وقتی دائماً درمورد ضربان قلبتان وسواس به خرج بدهید، فکر و تمرکز درمورد مسائل دیگر سخت است. بااین‌وجود با انجام فعالیت‌هایی ذهنتان را منحرف کنید و کمتر به ضربان قلبتان فکر کنید، مثلاً به یکی از آشنایان زنگ بزنید و صحبت کنید؛ چون حرف زدن باکسی که دوستش دارید باعث ترشح سروتونین شده که این ماده باعث ایجاد آرامش می‌شود و می‌تواند از فکر کردن و تمرکز بیش‌ازحد درمورد ضربان قلب پیشگیری کند.

آب بنوشید زیرا نوشیدن آب، یک آرامش بخش طبیعی است. ظاهراً آب‌خنک اثر تسکینی خوبی بر بدن دارد. با توجه به اینکه کمبود آب هم ممکن است یکی از علل مهم تپش قلب باشد، این احتمال وجود دارد که با نوشیدن آب، شدت ضربان قلب نیز کمتر شود.

انواع دردهای قلبی

عروق کرونر مسئول خون‌رسانی به عضله قلب هستند. درصورتی‌که سرخرگ‌های کروناری خون در اثر رسوب چربی، کلسترول و یا پلاک دچار انسداد شوند ممکن است خون به مقدار کافی جریان پیدا نکند و درنتیجه باعث ایجاد احساس درد یا ناراحتی در قفسه سینه شود؛ که به این نوع دردها آنژین قلبی می‌گویند.

دردهای قلبی اغلب با فعالیت، دما، غذا خوردن یا هرچه که باعث تحریک آدرنرژیک ( مثلاً ترس، اضطراب، هیجان و…) شود، تناسب دارند. برخی از علائم مشهود دردهای قلبی، موارد زیر می­باشند:

• درد قفسه سینه
  • احساس سنگینی در قفسه سینه
  • تعریق شدید
  • تهوع
  • درد منتشر شونده به سمت چپ بدن

ویژگی دردهای آنژینی (کرونری)

دردهای آنژینی در زمان‌هایی مثل بالا رفتن از پله، دویدن، راه رفتن، بار سنگین برداشتن، ایجاد می‌شوند و معمولاً تنها برای چند دقیقه طول می‌کشند. آنژین قلبی به شکل زیر احساس می‌شود:

• این دردها در پشت جناغ احساس می‌شوند و در جداره طرف چپ سینه یا طرف راست سینه هم انتشار می‌یابند.
  • احساس سنگینی بر روی قفسه سینه
  • احساس تنگی نفس در حالت استراحت
  • احساس سوزش و یا فشار در قفسه سینه
  • این درد حتی می‌تواند به اندام‌هایی مثل بازوها، پشت، گردن، فک یا معده نیز گسترش یابد.
  • بی‌حسی و سوزش در اندام‌هایی مثل شانه‌ها، بازوها یا مچ دست می‌تواند از علائم این عارضه باشد.
  • ویژگی دیگر دردهای آنژینی این است که معمولاً پس از 20 دقیقه به‌آرامی تسکین می‌یابند و با استفاده از قرص‌های زیرزبانی بهتر می‌شوند.

آنژین پایدار

در شرایطی که دردهای آنژینی به مدت یک ماه، دو ماه، چند ماه یا چند سال تکرار شوند و با استراحت تسکین یابند، به آن آنژین پایدار می‌گویند.

آنژین ناپایدار

درصورتی‌که به‌تازگی دچار آن شده‌اید و یا قبلاً این درد را تجربه می‌کردید اما اکنون شدت و مدت دردها افزایش‌یافته، در این صورت به عارضه آنژین ناپایدار مبتلا شده‌اید.

اهمیت دردهای آنژینی

علت وقوع درد آنژینی کاهش خون‌رسانی به قلب است. اگر به دردهای آنژینی اهمیت داده نشود ممکن است موجب بروز سکته شود. حتماً در صورت احساس چنین دردهایی به پزشک مراجعه کنید. پزشک می‌تواند علت دردهای آنژینی را به‌وسیله آنژیوگرافی، نوار قلب، تست ورزش و اکو تشخیص دهد.

حمله قلبی

اگر در رگ‌های قلب، خون لخته گردد و رگ‌های تغذیه‌کننده قلب مسدود شوند، حمله قلبی رخ می‌دهد.

دایسکشن آئورت

در این عارضه دولایه آئورت از همدیگر جدا می‌شوند و خون می‌تواند وارد این فضا بشود و حتی منجر به پاره شدن آئورت می‌شود.

پریکاردیت

لایه بیرونی قلب ملتهب شده و باعث درد قلبی می‌شود. خصوصاً این دردها زمانی شدت می‌یابد که بیمار دراز کشیده باشد.

پرولاپس میترال

درصورتی‌که دریچه میترال یا پرولاپس میترال قابلیت انقباض کافی نداشته باشد، موجب درد قلب می‌شود و دردهای آزاردهنده‌ای را به وجود می‌آورد، اما خوشبختانه این دردهای قلبی غیر آنژینی خطرناک و نگران‌کننده نیستند.

بیماری‌هایی که علائم آن‌ها مانند بیماری قلبی است

برخی از بیماری ها علائمی شبیه به علائم بیماری‌های قلبی دارند اما مربوط به قلب نیستند. لیکن به دلیل حساسیت قلب به طور کلی در ابتدا باید به متخصص قلب مراجعه کنید. متخصص قلب بعد از بررسی و رد کردن بیماری‌های قلبی در صورت نیاز شما را به پزشک مربوطه ارجاع می‌دهد. از جمله این موارد عبارت‌اند از:

• علل گوارشی شامل زخم مری، التهاب مجرای مری، سنگ صفرا، ناراحتی در معده مثل زخم‌های گوارشی می‌باشد که می‌توانند دردهایی شبیه به درد قلب را ایجاد کنند.
  • علل مرتبط با عضله و استخوان
  • کوستوکوندریت
  • دردهای عضلانی
  • آسیب و فشار وارده به دنده‌ها
  • علل و آسیب‌های مرتبط با مجاری تنفسی و ریه‌ها (ازجمله اختلالات ریوی که منجر به درد قلب می‌شود می‌توان به آمبولی ریه، پلورزی و پرفشاری گردش خون ریوی اشاره کرد.)

برای درمان درد قلب باید چه‌کار کنیم؟

فردی که دچار درد در ناحیه قلب می‌شود باید در اولین فرصت به پزشک متخصص قلب مراجعه کند. راهکارهایی که پزشک برای درمان درد قلب در نظر می‌گیرد بسیار متفاوت است.

برخی از داروهای مورداستفاده برای درمان درد قلب

داروهای زیادی برای درمان و کاهش درد قلب مورداستفاده قرار می‌گیرند که در این قسمت از مقاله شرح داده خواهند شد.

نیترات ها

نیتروگلیسیرین یکی از مهم‌ترین داروها برای تسکین درد قلب است. نیترات از درد در این ناحیه پیشگیری می‌کند و احساس درد را به حداقل می‌رساند. این دارو باعث گشادتر شدن عروق می‌شود و درنتیجه خون‌رسانی به قلب افزایش پیدا می‌کند. این داروها ممکن است عوارضی من‌جمله سرگیجه، ضربان سریع قلب، سردرد، احساس سوزن سوزن و خارش باشند.

اگر این عوارض موقتی نبودند و ادامه یافتند حتماً به پزشک متخصص قلب مراجعه کنید تا نوع و دوز داروی مصرفی موردبررسی قرار گیرد. در مصرف دوز داروها دقت کنید و حتماً میزان تجویزشده را رعایت کنید.

بتا بلاکرها

این دسته از داروها برای درمان سکته قلبی، جلوگیری و تسکین درد قلبی استفاده می‌شوند. بتابلاکرها با کاهش ضربان و فشارخون در درمان درد قلب کمک می‌کنند.

عوارض جانبی بتابلاکرها شامل سرگیجه، خستگی، اختلالات خواب، بی‌حسی و احساس گزگز در انگشتان پا می‌باشد.

مسدود کننده‌های کانال کلسیم

این دسته از داروها با شل کردن عروق خونی خون‌رسانی به قلب را افزایش داده و ضربان قلب را کاهش می‌دهد و در درمان درد قلب کمک می‌کنند. ضمناً از این دارو برای فشارخون بالا و آریتمی قلبی نیز استفاده می‌شود. عوارض جانبی این دسته از داروها شامل سرگیجه، احساس سبکی سر، سردرد، تورم در پاها، قرمزی پوست و یبوست می‌باشد.

تری متازیدین

این دارو به کاهش دفعات درد قلب کمک می‌کند اما عوارض جانبی بالقوه‌ای مانند تهوع و استفراغ دارد که در اکثر موارد خفیف‌اند.

آسپیرین

دارویی با عوارض کم است و به علت ویژگی‌های خاص می‌تواند درد قلب را به‌خوبی بهبود بخشد.

داروهای کاهنده چربی خون

این دسته از داروها از تشکیل و تولید چربی به‌وسیله کبد جلوگیری می‌کنند. این داروها کلسترول بد و تری گلیسیرید را کاهش و کلسترول خوب خون را افزایش می‌دهند.

جمع‌بندی

درد در ناحیه قلب یک درد هشداردهنده و جدی است. یکی از مهم‌ترین علائم مشکلات قلبی و عروقی درد در ناحیه سمت چپ قفسه سینه است. بیماری‌های دیگری من‌جمله بیماری‌های گوارشی، ریوی و عصبی می‌تواند این درد را ایجاد کنند.

اگر چند وقتی است دچار این درد آزاردهنده هستید حتماً برای درمان درد قلب به پزشک مراجعه کنید زیرا درمان نکردن این مورد می‌تواند منجر به سکته قلبی شود. درمان درد قلب تنها توسط یک متخصص قلب باتجربه امکان‌پذیر می­باشد.

خوشبختانه در کلینیک ما پزشکان متبحری هستند که می­توانند در بهبود دردهای قلبی و رفع بیماری، به شما کمک کنند. برای ارتباط و گرفتن نوبت، می­توانید از شماره تلفن­های موجود در بخش تماس با ما استفاده کنید