درمان خانگی درد قلب و دست چپ

درد قلب و دست چپ می‌تواند دو علامت خطرناک از بروز نارسایی‌های قلبی و حملات قلبی باشند. به همین دلیل حمله قلبی می‌تواند اولین چیزی باشد که فرد هنگام درد قلب و دست چپ به آن فکر می‌کند. بسیار مهم است که در صورت بروز این علائم به یک کلینیک تخصصی قلب بروید و علت آن را بررسی کنید تا در آینده دچار خطراتی مثل مرگ ناگهانی نشوید.

همچنین اگر این علائم با مواردی مانند تنگی نفس، عرق سرد، درد در قسمت بالای بدن مثل بازوها، گردن و فک همراه بود احتمال بروز حمله قلبی بسیار زیاد است و باید سریعاً با اورژانس تماس بگیرید و یا به بیمارستان بروید تا معاینات و اقدامات درمانی لازم انجام شود.

ما به مخاطبین خود و مراجعین مرکز تخصصی قلبمان اکیداً توصیه می‌کنیم از انواع روش‌های درمان خانگی درد قلب و دست چپ قبل از مراجعه به متخصص قلب و مشخص شدن علت درد قلب و دست چپ خودداری کنند. اما بعدازآن با صلاح‌دید پزشک می‌توانند از برخی روش‌های خانگی برای کمک به درمان و جلوگیری از پیشروی بیماری‌ها استفاده کنند که در ادامه این روش‌ها را برایتان توضیح خواهیم داد.

درمان خانگی درد قلب و دست چپ

درمان خانگی درد قلب و دست چپ در چه صورت ممنوع است؟

دلایل زیادی برای درد در ناحیه قلب و دست چپ وجود دارد. صرف‌نظر از علت، فرد معمولاً می‌خواهد درد را به‌سرعت از بین ببرد. درمان خانگی درد قلب و دست چپ اغلب برای مواردی کارساز است که به دلیل مشکلات گوارشی مانند گاز، فشار عضلات و اضطراب باشد. تشخیص تفاوت بین دردهای خوش‌خیم و شرایط جدی‌تر قلب آسان نیست. به همین دلیل، همیشه با بروز این علائم باید به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید.

همچنین در موارد زیر استفاده از روش‌های درمان خانگی درد قلب و دست چپ کاملاً ممنوع بوده و باید تحت مراقبت‌های فوری پزشکی قرار گیرید:

• احساس درد در قلب، دست چپ و یا قفسه سینه که احساس فشار یا سنگینی ایجاد می‌کند.
  • مشکوک بودن به حمله قلبی
  • وقتی تنگی نفس در کنار درد قلب و دست چپ تجربه می‌شود.

ده روش درمان خانگی درد قلب و دست چپ

چندین چیز وجود دارد که فرد می‌تواند در خانه برای تسکین درد قلب و دست چپ و جلوگیری از وقوع آن در آینده استفاده کند. داروهای خانگی فقط زمانی می‌توانند استفاده شوند که فرد ابتدا توسط پزشک متخصص قلب معاینه شده و مطمئن باشد که درد قلب و دست چپ به خاطر موارد جدی مثل حمله قلبی نیست. همچنین، این موارد برای افرادی که مبتلا به آنژین هستند، مناسب نیست. افراد مبتلا به آنژین باید تنها درمان‌هایی را که توسط پزشک معالج انجام می‌شود، دنبال کنند. روش‌های درمان خانگی درد قلب و دست چپ عبارت‌اند از:

• بادام

اگر عامل درد قلب و دست چپ رفلاکس اسید معده باشد، نوشیدن یک فنجان شیر بادام یا خوردن چند عدد بادام می‌تواند باعث کاهش این درد شود. شواهد علمی زیادی برای اثبات این ادعاها در مورد بادام وجود ندارد و بیشتر نتایج به‌صورت سنتی و تجربی هستند. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که بادام دارای چربی بالایی است که می‌تواند باعث برگشت اسید معده شود. بنابراین اگر بیش‌ازحد مصرف شود، می‌تواند درد را بدتر کند.

بااین‌حال، برخی تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف بادام به پیشگیری از بیماری‌های قلبی کمک می‌کند. اگرچه بادام ممکن است درد آنی را متوقف نکند، اما می‌تواند بر سلامت کلی قلب تأثیر مثبت بگذارد.

• استفاده از بسته‌های سرد

یکی از علل شایع درد قلب یا قفسه سینه و دست چپ، کشیدگی عضلات است. در این موارد، فرد می‌تواند در ناحیه قلب به دلیل فشار ناشی از ورزش، سایر فعالیت‌ها یا ضربه‌های ناگهانی درد را احساس کند. در این صورت گذاشتن بسته‌های یخ یا بسته‌های نخودفرنگی یخ‌زده به مدت 20 دقیقه روی مکان درد می‌تواند به کاهش درد و تورم کمک کند. در صورت مؤثر بودن این کار را چند بار در روز انجام دهید.

• مصرف نوشیدنی‌های گرم

هنگامی‌که درد فرد ناشی از گاز یا نفخ معده باشد، یک نوشیدنی گرم می‌تواند به دفع گاز کمک کند. مایع داغ همچنین می‌تواند هضم غذا را بهبود دهد. در این شرایط برخی از نوشیدنی‌ها بهتر از بقیه هستند. به‌عنوان‌مثال، مشخص شده است که چای ترش دارای مزایای بیشتری برای کمک به کاهش نفخ است.

دم‌نوش هیبیسکوس نیز می‌تواند به کاهش فشار خون و کلسترول بد که عوامل اصلی ایجاد بیماری‌های قلبی هستند، کمک کند.

•  جوش شیرین

یکی دیگر از روش‌های رایج درمان خانگی درد قلب و دست چپ ، افزودن جوش شیرین به آب گرم یا سرد و نوشیدن آن است. این نوشیدنی خاصیت قلیایی دارد که در صورت ایجاد درد به دلیل اسید معده می‌تواند به کاهش آن و بهبود درد کمک کند. اما خود ماده جوش شیرین به‌طورکلی می‌تواند تأثیر منفی بر قلب داشته باشد و نباید همیشه استفاده شود.

• سیر

سیر می‌تواند به درمان بیماری‌های قلبی کمک کند. ادعا می‌شود که سیر یک روش مناسب درمان خانگی درد قلب و دست چپ است، اگرچه هیچ سند علمی برای اثبات این امر وجود ندارد. برای استفاده از سیر می‌توانید یک یا دو حبه سیر خرد شده را با یک لیوان شیر گرم مخلوط کرده و بنوشید. درصورتی‌که بتوانید تکه‌های خود سیر را بجوید، تأثیر آن بیشتر است. سیر همچنین می‌تواند بیماری قلبی را معکوس کرده و تجمع پلاک در عروق را کاهش دهد.

• سرکه سیب

سرکه سیب یکی دیگر از روش‌های درمان خانگی درد قلب و دست چپ است که به کاهش رفلاکس اسید معده کمک می‌کند. طرفداران آن بر این اعتقادند که نوشیدن آن قبل یا بعد از غذا می‌تواند از برگشت اسید جلوگیری کند. اگرچه نظریه‌ای رایج است، اما شواهد کمی برای اثبات این ادعاها وجود دارد.

سرکه سیب حداقل عوارض جانبی را دارد، اما افرادی که از داروهای رقیق‌کننده خون استفاده می‌کنند باید از مصرف آن اجتناب کنند، زیرا می‌تواند خون را رقیق‌تر کرده و خطرناک است.

• آسپرین

اگر کسی درد قلب و دست چپ داشته باشد ممکن است آسپرین برایش مفید باشد. یک مسکن مانند آسپیرین می‌تواند به کاهش درد قلبی مرتبط با موارد عادی که جدی نیستند کمک کند. استفاده مداوم از دوز پایین آسپرین با مشورت متخصص قلب نیز می‌تواند به جلوگیری از حملات قلبی کمک کند.

• دراز بکشید

هنگامی‌که درد قلب و دست چپ رخ می‌دهد، دراز کشیدن طوری که سر بالاتر از بدن قرار بگیرد می‌تواند کمی درد را تسکین دهد. هنگامی‌که درد ناشی از رفلاکس اسید معده باشد، وضعیت کمی قائم بیشتر کمک می‌کند.

• زنجبیل

زنجبیل گیاهی است که دارای اثرات ضدالتهابی می‌باشد. به همین دلیل می‌تواند تا حدودی به تسکین مشکلات معده و جلوگیری از استفراغ کمک کند.

• شیر و زردچوبه

زردچوبه نیز دارای خواص ضدالتهابی است که می‌تواند علائم درد قلب و دست چپ را کاهش دهد. برای استفاده از اثرات زردچوبه می‌توانید حدود یک قاشق چای‌خوری ادویه زردچوبه را با یک فنجان شیر گرم ترکیب کرده و میل نمایید. این ترکیب بهتر است قبل از خواب نوشیده شود تا به تسکین درد کمک کند.  ترکیبات موجود در زردچوبه همچنین می‌تواند به جلوگیری از بیماری‌های قلبی کمک کند و کلسترول بد را نیز کاهش می‌دهد.

دلایل درد قلب و دست چپ چیست؟

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم دلایل مختلفی می‌توانند باعث ایجاد درد قلب و دست چپ شوند. برخی از این دلایل به مراقبت‌های پزشکی سریع احتیاج دارند. اما برخی دیگر بسیار خوش‌خیم هستند و ممکن است به درمان خانگی پاسخ دهند. بااین‌حال چون تشخیص این موارد از یکدیگر سخت است، توصیه می‌شود هرگونه درد قلبی توسط یک متخصص قلب بررسی شود.

برخی از علل شایع درد قلب و دست چپ عبارت‌اند از:

• حمله قلبی
  • آنژین پایدار
  • آنژین ناپایدار
  • سوزش سر دل
  • رفلاکس اسید معده یا GERD
  • فشار عضلانی
  • آسیب به ماهیچه‌ها

حملات قلبی از مواردی هستند که نیاز به مراقبت‌های فوری پزشکی دارند. بنابراین اگر فکر می‌کنید ممکن است دچار حمله قلبی شوید، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید یا با اورژانس تماس بگیرید. آنژین صدری که ناشی از گرفتگی یا تنگی عروق کرونر است نیز به مراقبت و درمان پزشکی فوری نیاز دارد.

علائم حمله قلبی

نگرانی اصلی هنگام بروز درد قلب و دست چپ، حمله قلبی است. به همین دلیل افراد باید از علائم حمله قلبی آگاه باشند و در صورت مشکوک بودن به حمله قلبی به دنبال مراقبت فوری پزشکی باشند. علائم ممکن است علاوه بر درد قلب و دست چپ شامل موارد زیر باشد:

• درد در سایر نواحی بالای بدن مانند گردن، فک یا بازو
  • احساس تنگی نفس
  • سبکی سر و سرگیجه
  • عرق سرد یا تعریق بیش‌ازحد طبیعی

زنان باید توجه داشته باشند که در صورت نزدیک شدن به حمله قلبی کمتر از مردان دچار درد شدید قلب می‌شوند. در زنان به‌احتمال‌زیاد فشار ناراحت‌کننده در قفسه سینه قبل از حمله بیشتر از درد قلب است. همچنین زنان بیشتر از مردان دچار سایر علائم حمله قلبی می‌شوند.

سخن آخر

دردهای قلبی و علائم ناشی از آن مانند درد در دست چپ می‌توانند بسیار خطرناک بوده و نشان‌دهنده یک حمله قلبی باشند. همچنین ممکن است به دلیل سایر نارسایی‌های قلبی یا ریوی ایجاد شده باشند که نیاز به معاینه و درمان فوری پزشک داشته باشند. بنابراین اگر دچار این علائم شدید بهتر است ابتدا به یک بیمارستان یا متخصص قلب مراجعه کنید و از درمان‌های خودسرانه و خانگی پرهیز نمایید تا از عوارض احتمالی و خطرناک مانند مرگ ناگهانی جلوگیری شود.

بعدازاینکه توسط پزشک معاینه شدید با صلاح‌دید او می‌توانید از برخی روش‌های درمان خانگی درد قلب و دست چپ برای بهبود روند درمان و سلامتی کلی قلب جهت جلوگیری از آسیب‌های بعدی استفاده کنید.

مرکز تخصصی ما با داشتن کادری مجرب، پیش از ملاقات با پزشک شما را با بیماری  آشنا کرده و در مورد شیوه های درمان بیماری به شما مشاوره می دهد. این مرکز تخصصی دارای بهترین متخصصان قلب و عروق می باشد که در یک مجموعه گرد هم آمده اند. پس می توانید با خیال راحت به این مرکز مراجعه کنید.