تیر کشیدن قلب در جوانان

تیرکشید قلب در جوانان می‌تواند بخصوص برای والدین نگران‌کننده باشد. اما نباید نگران باشید و باید با کسب اطلاعات لازم اقدامات مورد نیاز را انجام داد تا خطری بیمار را تهدید نکند و اگر شما مخاطب عزیز خودتان از دسته جوانانی هستید که دچار این عارضه شده‌اید بهتر است قبل از نگرانی با ما همراه باشید تا شما را بیشتر با این علائم و اقداماتی که باید انجام دهید آشنا کنیم.

البته اگر تیر کشیدن قلب در جوانان با علائم خطر دیگر مانند تنگی نفس، درد در ناحیه بالای گردن و فک، عرق سرد و … همراه بود دیگر جای درنگی نیست و برای جلوگیری از حمله قلبی باید سریعاً به اورژانس مراجعه کنید. قبل از مراجعه نیز می‌توانید تماس بگیرید و اقدامات درمانی لازم تا زمان رسیدن به بیمارستان یا رسیدن آمبولانس را انجام دهید یا از دیگران بخواهید این کار را برایتان انجام دهند.

بااینکه تیر کشیدن قلب در جوانان همیشه خطرناک نیست، اما نمی‌توان ساده از آن گذشت و باید حتماً توسط متخصص قلب مورد ارزیابی کامل قرار بگیرد تا خطری بیمار را تهدید نکند. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را بیشتر با عارضه تیر کشیدن قلب در جوانان آشنا کنیم.

تیر کشیدن قلب در جوانان

دلایل تیر کشیدن قلب در جوانان چیست؟

بسیاری از افراد جوان تیر کشیدن در قلب و درد قفسه سینه را تجربه کرده‌اند و از کلمات مختلفی برای توصیف آن استفاده می‌کنند که شامل حالت فشار یا درد خسته‌کننده می‌باشد. می‌توان گفت مهم‌ترین و جدی‌ترین دلایل تیر کشیدن قلب در جوانان بیماری‌های قلبی و بعد از آن بیماری‌های ریوی می‌باشند که هر دو از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

اما معمولاً بیماری‌های قلبی می‌توانند بیشتر تهدیدکننده زندگی باشند و در درجه اول اهمیت قرار دارند. خوشبختانه تیر کشیدن قلب در جوانان در اکثر مواقع نگران‌کننده نیست و بیشتر ناشی از استرس می‌باشد. اما این بدین معنی نیست که تیر کشیدن قلب در جوانان بی‌اهمیت بوده و نباید مورد بررسی توسط متخصص قلب قرار بگیرند.

به­طور کلی تیر کشیدن قلب در جوانان بیشتر به دلیل مشکلات عصبی، گوارشی و التهاب قفسه سینه به وجود می­آید. البته نقش وراثت و بیماری­های مادرزادی را نیز نمی­توان نادیده گرفت. جوانان امروزی با استرس­ها و نگرانی­های زیادی دست‌وپنجه نرم می­کنند که منجر به دردهای عصبی و تیر کشیدن قلبشان می­شود.

در جوانان اغلب تیر کشیدن قلب به درد قفسه سینه مربوط می‌شود که پوست، چربی، عضلات و استخوان‌هایی که یک ساختار محافظ در اطراف قلب، رگ‌های اصلی، ریه‌ها و مری هستند را درگیر می‌کند. استخوان‌های دیواره قفسه سینه شامل دنده‌ها، جناغ (استخوان سینه) و ستون فقرات است. به همین دلیل دلایل بسیار متفاوت و پیچیده‌ای برای ایجاد درد در ناحیه قفسه سینه و تیر کشیدن قلب در جوانان وجود دارد.

علت اصلی درد دیواره قفسه سینه در جوانان که می‌تواند به قلب فشار آورده و باعث تیر کشیدن قلب نیز شود، کاستوکندریت است که نوعی التهاب غضروف محسوب می‌شود که یک دنده را به جناغ متصل می‌کند و باعث درد شدید قفسه سینه می‌شود که با نفس عمیق بدتر می‌گردد. کاستوکندریت معمولاً دلیل مشخصی ندارد و می‌تواند چندین هفته یا بیشتر ادامه یابد. درد دیواره قفسه سینه همچنین می‌تواند ناشی از ضربه دنده یا درد عضلات به دلیل سندرم درد مزمن مانند فیبرومیالژیا باشد.

گاهی نیز جوانان به دلیل تغذیه نامناسب و استفاده دائم از غذاهای فراوری شده دچار مشکلات گوارشی مانند ریفلاکس معده می‌شوند که وقتی اسید معده به گلو برمی‌گردد و پوشش مری را تحریک می‌کند، رخ می‌دهد. در این صورت می‌تواند به قلب نیز فشار وارد کرده و باعث تیر کشیدن قلب در جوانان شود.

علائم اغلب بعد از غذا خوردن یا هنگام خوابیدن در شب رخ می‌دهند. البته ارتباط ذهن و بدن را فراموش نکنیم. استرس، اضطراب و حملات وحشت نیز همگی می‌توانند باعث تیر کشیدن قلب در جوانان و دردهای قفسه سینه شوند. سایر علائم حملات وحشتناک شامل ضربان قلب سریع، تنگی نفس، تعریق، حالت تهوع، سرگیجه و ترس از مرگ است.

سایر دلایل تیر کشیدن قلب در جوانان

بااینکه گفته می‌شود در صورت تیر کشیدن قلب و درد در قفسه سینه بهتر است سریعاً به اورژانس مراجعه کنید تا بیماری‌های قلبی احتمالی به‌طور کامل بررسی و رد شوند، کمتر در جوانان اتفاق می‌افتد که تیر کشیدن قلب به دلیل بیماری‌های قلبی، بیماری‌های عروقی و بیماری‌های ریوی باشد.

اما در افرادی که از کودکی یا نوجوانی سابقه بیماری‌های قلبی دارند یا در خانواده آن‌ها فردی دچار بیماری‌های قلبی یا ریوی است بعید نیست که تیر کشیدن قلب نشانه یک بیماری جدی قلبی یا ریوی باشد که باید هرچه سریع‌تر مورد ارزیابی قرار بگیرد. برخی از این بیماری‌ها عبارت‌اند از:

پریکاردیت

پریکاردیت به التهاب غشای اطراف قلب اشاره می‌کند که در موارد کمی می‌تواند علت تیر کشیدن قلب در جوانان باشد. در صورت وجود این بیماری، علاوه بر تیر کشیدن درد شدیدی در ناحیه قلب ایجاد می‌گردد که با تنفس عمیق و دراز کشیدن بدتر می‌شود و معمولاً علت ایجاد آن وجود یک ویروس است.

ژنتیک

وقتی صحبت از تیر کشیدن قلب در جوانان و درد قفسه سینه در آن‌ها می‌شود، ژنتیک می‌تواند یک عامل اصلی به حساب بیاید. همچنین شرایط ارثی مانند جهش فاکتور V لیدن می‌تواند منجر به آمبولی ریوی شود که در اثر آن لخته خونی از ساق حرکت می‌کند و در ریه قرار می‌گیرد. علائم این بیماری شامل تیر کشیدن قلب و درد قفسه سینه است که با تنفس عمیق، تنگی نفس و سرفه بدتر می‌شود.

پنوموتوراکس

نوموتوراکس سقوط ناگهانی ریه و بدون هیچ دلیل مشخصی است که می‌تواند کشنده باشد. علائم این بیماری شروع ناگهانی درد قفسه سینه، گاهی تیر کشیدن قلب به دلیل ایجاد فشار در قفسه سینه و تنگی نفس است.

کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک (HCM)

کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک نوعی بیماری ارثی است که در آن عضله قلب به‌طور غیرطبیعی ضخیم می‌گردد. تعداد کمی از افراد مبتلا به HCM تیر کشیدن قلب، درد قفسه سینه، تنگی نفس یا ضربان قلب نامنظم (آریتمی) را تجربه می‌کنند. به دلیل آریتمی، HCM شایع‌ترین علت مرگ ناگهانی مربوط به قلب در ورزشکاران و در افراد زیر 30 سال است. به همین دلیل نوجوانانی که عضوی از خانواده آن‌ها به این بیماری مبتلا بوده است باید تحت نظر متخصصین قلب باشند.

سندرم‌های ارثی

برخی از سندرم‌های ارثی از جمله مارفان، الرز-دانلوس و ترنر می‌توانند منجر به آسیب به رگ آئورت شوند که یکی دیگر از بیماری‌های تهدیدکننده زندگی می‌باشد و می‌تواند باعث درد قفسه سینه یا تیر کشیدن قلب در جوانان و سایر سنین شود. در این شرایط، لایه‌های داخلی شریان اصلی بدن یعنی آئورت که خون را از قلب به تمامی نقاط بدن می‌رساند، جدا می‌شوند.

سپس آئورت پاره می‌شود و باعث احساس تیر کشیدن و درد شدید ناگهانی در قفسه سینه می‌گردد که با احساس پارگی یا برش همراه است و بسیار خطرناک می‌باشد. در این وضعیت باید سریعاً با اورژانس تماس گرفته تا اقدامات لازم را به شما یا اطرافیان بیمار بگویند تا حتی‌الامکان از مرگ بیمار جلوگیری شود.

برای تیر کشیدن قلب چه قرصی بخورم

اهمیت مراجعه به بیمارستان در صورت تیر کشیدن قلب در جوانان

تیر کشیدن قلب که گاهی با درد قفسه سینه همراه است، یکی از رایج‌ترین دلایلی است که بیماران جوان به دلیل آن به بخش اورژانس مراجعه می‌کنند.

این حالت تیر کشیدن قلب در جوانان می‌تواند یک حالت کم‌اهمیت و قابل رفع و گاهی نیز می‌تواند تهدیدکننده زندگی باشد. بنابراین برای پزشک اورژانس یا بیمارستان ضروری است بیمارانی که با این شکایت وارد می‌شوند را به‌طور کامل ارزیابی کند تا مطمئن شود که بیماری قلبی جدید و تهدیدکننده‌ای وجود ندارد.

متأسفانه سالانه  افراد بسیاری بخصوص جوانان دچار دردهای قلبی می‌شوند و به‌صورت روزافزون به دلیل استرس‌های کاری دنیای تکنولوژی شاهد تیر کشیدن قلب در جوانان هستید. تعداد از زنان و مردان جوان به دلیل علائم درد حاد قفسه سینه و تیر کشیدن قلب به‌صورت روزانه در بیمارستان‌ها معاینه می‌شوند.

البته بسیاری از این بیماران هیچ عامل خطر قلبی ندارند. بااین‌حال هر علائمی از بیماری‌های قلبی حتی اگر در سنین پایین رخ دهد می‌تواند خطرناک باشد و باید حتماً موردبررسی قرار بگیرد.

تیر کشیدن قلب در جوانان ممکن است در اثر بیماری‌های مختلف قلبی ایجاد شود که می‌تواند از حالت خوش‌خیم تا تهدیدکننده زندگی متفاوت باشد. بیمارانی که به دلیل تیر کشیدن قلب یا درد قفسه سینه به بیمارستان مراجعه می‌کنند باید ازنظر وجود بیماری‌های قلبی به‌طور کامل ارزیابی شوند. برای این کار باید از یک آزمایش دقیق و معاینه فیزیکی با آزمایش تشخیصی مناسب استفاده کرد تا از ارزیابی و درمان لازم صورت گرفته و از وضعیت نامناسب و تهدیدکننده زندگی بیمار جلوگیری شود.

نحوه ارزیابی تیر کشیدن قلب در جوانان

برای بیمارانی که با درد قفسه سینه و حالت تیر کشیدن در قلب به بیمارستان مراجعه می‌کنند، پزشک باید یک شرح حال و معاینه بدنی کامل برای ارائه برنامه مراقبت و درمان مناسب انجام دهد. ضروری است که پزشک سؤالات مناسب را بپرسد و به اطلاعات کلیدی به‌دست‌آمده توجه کند، زیرا این امر می‌تواند به ایجاد یک تشخیص دقیق کمک نماید. علاوه بر این، آگاهی از ویژگی‌های درد نیز می‌تواند مفید باشد.

پس از کسب اطلاعات لازم، پزشک می‌تواند عوامل خطر را که بیمار را در یک گروه پرخطر قرار می‌دهد، شناسایی کند و تدبیرات لازم را انجام دهد. در ارزیابی تشخیصی، نوار قلب (ECG) طی 10 دقیقه پس از ورود گرفته می‌شود. اگر پزشک نگران سندرم حاد کرونر باشد، ارزیابی‌های آزمایشگاهی دقیق نیز انجام خواهد شد.

جمع‌بندی

توصیه متخصصین کلینیک قلب در مورد تیر کشیدن قلب در جوانان این است که حتی اگر تیر کشیدن قلب در جوانان و نوجوانان و درد قفسه سینه در آن‌ها جدی نباشد، جدی گرفتن آن مهم است. اگر این علائم شدید و ناگهانی است، لطفاً سریعاً با شماره تلفن 115 تماس بگیرید یا به نزدیک‌ترین اورژانس بروید تا بعد از مراقبت‌های اولیه لازم و بررسی‌های کامل و انجام آزمایش­ها لازم مانند عکس‌برداری از قفسه سینه در صورت امکان بیمار را به یک متخصص قلب ارجاع دهند.

یادتان باشد علائم بیماری‌های قلبی در جوانی همان‌قدر که می‌توانند به دلیل یک اتفاق ساده و شرایط استرسی ایجاد و سریع برطرف شوند، می‌توانند عامل خطر و تهدیدکننده زندگی فرد بیمار نیز باشند. شما می‌توانید بعد از مراجعه به بیمارستان و انجام بررسی‌های فوری لازم برای معاینه و مشاوره تخصصی نزد متخصصان کار بلد و باتجربه در کلینیک قلب ما از شماره تلفن‌های موجود در بخش تماس با ما یا لینک‌های ارتباطی موجود در سمت چپ صفحه استفاده کنید